Πέμπτη 19 Μαΐου 2011

Χόκινγκ: "Δεν υπάρχει παράδεισος"

Ο Στίβεν Χόκινγκ δηλώνει πως η μετά θάνατον ζωή είναι «ένα παραμύθι για όσους φοβούνται το σκοτάδι» . Παράδεισος υπάρχει μόνο στα παραμύθια.

Τις απόψεις του για τον θάνατο και τον σκοπό της ανθρώπινης ύπαρξης μοιράστηκε ο Στίβεν Χόκινγκ με τους αναγνώστες της εφημερίδας «Γκάρντιαν».

Στην αποκλειστική συνέντευξη που δημοσιεύθηκε, ο διάσημος Βρετανός αστροφυσικός καταρρίπτει τη θρησκευτική παρηγοριά τής μετά θάνατον ζωής υποστηρίζοντας πως δεν είναι παρά ένα παραμύθι για όσους φοβούνται το σκοτάδι. Η ερμηνεία που δίνει είναι κατανοητή σε κάθε άνθρωπο που διαθέτει τον κοινό νου. «Θεωρώ τον εγκέφαλο έναν υπολογιστή που θα σταματήσει να λειτουργεί όταν τα εξαρτήματά του χαλάσουν. Δεν υπάρχει παράδεισος ή μετά θάνατον ζωή για κατεστραμμένους υπολογιστές», εξηγεί.

Από τα 21 του, οπότε διαγνώστηκε με μια σπάνια ασθένεια του νευρομυικού συστήματος - πλευρική αμυοτροφική σκλήρυνση ή Νόσος του Λου Γκέριγκ - ο Χόκινγκ έχει βρεθεί αρκετές φορές κοντά στον θάνατο: καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι, λόγω της σχεδόν καθολικής παράλυσής του, επικοινωνεί αποκλειστικά μέσω ενός υπολογιστή κι ενός φωνητικού συστήματος.

Το 2009 ήρθε αντιμέτωπος με μία από τις πιο σοβαρές περιπέτειες της ζωής του, γεγονός που τον ανάγκασε να διακόψει την εκπαιδευτική περιοδεία του στις ΗΠΑ και να νοσηλευτεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αφότου το ξεπέρασε, επέστρεψε στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ ως διευθυντής Ερευνών στο Τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών.

«Ζω με την προοπτική του πρόωρου θανάτου τα τελευταία 49χρόνια. Δεν τον φοβάμαι, αλλά δεν βιάζομαι και να πεθάνω. Υπάρχουν τόσα πολλά που θέλω να προλάβω να κάνω», λέει με αφοπλιστική ειλικρίνεια στη συνέντευξη την οποία παραχώρησε ενόψει της διάσκεψης Google Zeitgeist στο Λονδίνο, όπου θα θέσει επίσης το ερώτημα«Για ποιον λόγο βρισκόμαστε εδώ;». Προβληματισμούς και σκέψεις θα εκφράσουν επίσης ο Βρετανός υπουργός Οικονομικών Τζορτζ Όζμπορν και ο βραβευμένος με Νόμπελ οικονομολόγος Τζόζεφ Στίγκλιτς.

Μεταξύ άλλων, ο Χόκινγκ θα αναπτύξει στο συνέδριο τη θεωρία πως τον δρόμο για την εξέλιξη της ανθρώπινης ζωής άνοιξαν μικρές διακυμάνσεις στα πρώτα στάδια του Σύμπαντος - και δεν θα είναι η πρώτη φορά που ο πρώην καθηγητής Μαθηματικών και Θεωρητικής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ προκαλεί το θρησκευτικό αίσθημα.

«Το Μεγάλο Σχέδιο», το βιβλίο που εξέδωσε το 2010, προκάλεσε τότε την μήνιν θρησκευτικών ηγετών, μεταξύ των οποίων και του ραβίνου Σακς ο οποίος τον κατηγόρησε τότε για στοιχειώδη πλάνη της λογικής. Και αυτό διότι ο Χόκινγκ είχε υποστηρίξει ότι για να εξηγήσει κανείς τη δημιουργία τού Σύμπαντος δεν χρειάζεται να διαθέτει θεϊκή δύναμη.

Το βιβλίο ωστόσο που τον ανέδειξε στο ευρύ κοινό και του εξασφάλισε μια θέση ανάμεσα στους πιο διάσημους επιστήμονες του κόσμου ήταν το «Χρονικό του Χρόνου». Στο προοίμιο των απόψεών του περί δημιουργίας του κόσμου, το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1998 κι έκτοτε έχει πουλήσει τουλάχιστον εννέα εκατομμύρια αντίτυπα, ο Βρετανός επιστήμονας αναφέρει: «Μία ολοκληρωμένη θεωρία (σ.σ.: για τη δημιουργία του Σύμπαντος) θα αποτελούσε τον απόλυτο θρίαμβο της ανθρώπινης λογικής: θα γνωρίζαμε πώς σκέφτεται ο Θεός».

Στην ερώτηση πώς πρέπει να ζούμε, ο 69χρονος επιστήμονας απάντησε ότι πρέπει να αναζητάμε την ύψιστη αξία των πράξεών μας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη να εκμεταλλευόμαστε τις δυνατότητές μας και να αξιοποιούμε σωστά τη ζωή μας.

Στο τέλος της συνέντευξης, ο δημοσιογράφος ζήτησε από τον Χόκινγκ να απαριθμήσει τα στοιχεία εκείνα που ξεχωρίζει στην επιστήμη. «Η επιστήμη είναι όμορφη όταν δίνει απλές απαντήσεις σε φαινόμενα ή όταν επιχειρεί να συνδέσει διαφορετικές παρατηρήσεις. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα της διπλής έλικας του DNA και η Θεμελιώδης Εξίσωση της Φυσικής».

Τον περασμένο Ιούνιο, σε τηλεοπτική του συνέντευξη ο Χόκινγκ τάραξε ακόμη μία φορά τα νερά υποστηρίζοντας ότι δεν πιστεύει στην ύπαρξη «προσωπικού» Θεού. «Το ερώτημα είναι το εξής: το Σύμπαν δημιουργήθηκε από τον Θεό για λόγους που δεν είμαστε σε θέση να καταλάβουμε ή ορίστηκε από νόμους της επιστήμης; Πιστεύω το δεύτερο», είχε υποστηρίξει. «Εάν θέλετε, μπορείτε να χαρακτηρίζετε τους νόμους της επιστήμης θεϊκούς. Δεν υπάρχει όμως "προσωπικός" Θεός, τον οποίο μπορείς να συναντήσεις και να του κάνεις ερωτήσεις», είχε πει με τη συνήθη απλότητα που τον διακρίνει.







Πηγή

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...